Rasist Majikan Cina Semakin Menjadi-jadi



KUALA LUMPUR 5 Jun - Sikap dwi standard syarikat swasta milik kaum Cina yang lebih memberi peluang pekerjaan kepada graduan Cina menafikan hak graduan Melayu yang mungkin lebih layak mendapatkan pekerjaan terbabit.
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Putra Malaysia (UPM), Ahmad Bukhari A. Rahim berkata, tindakan itu juga memperlihat sikap diskriminasi dan perkauman menebal syarikat milik kaum Cina tersebut.
"Saya percaya ramai graduan terutama dalam kalangan Melayu juga berkualiti tinggi malah kaya dengan kemahiran insaniah namun diketepikan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Beliau mengulas kajian yang dilakukan sekumpulan penyelidik sebuah universiti awam yang mengesahkan wujudnya diskriminasi terhadap graduan Melayu yang memohon pekerjaan di syarikat swasta yang majoritinya dimiliki kaum Cina dan asing.
Menurut kajian itu, faktor kaum lebih diutamakan berbanding kualiti pendidikan dengan graduan kaum Cina menjadi pilihan untuk dipanggil temu duga berbanding kaum Melayu yang merupakan penduduk teramai di negara ini.
Dalam pada itu, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Wan Nur Hidayat Wan Muhamad berkata, kerajaan perlu lebih tegas menguatkuasakan undang-undang bagi memastikan setiap rakyat tanpa mengira kaum diberi peluang sama rata untuk mendapatkan pekerjaan.
Katanya, ketika ini, penyisihan terhadap graduan Melayu terutama di syarikat milik kaum Cina dan asing begitu ketara meskipun graduan tersebut memiliki keputusan pendidikan setara serta merupakan lepasan universiti sama dengan graduan Cina.
"Kementerian Sumber Manusia juga perlu menyediakan undang-undang lebih tegas berbanding Akta Peluang Saksama yang terdapat ketika ini bagi memastikan perkara ini tidak berlarutan," katanya.

 Oleh DHIYA'ZULHILMI DAUD
pengarang@utusan.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Facebook Kami